După circul electoral, realitatea politică
revine în galop
Valsul marionetelor s-a decis, Johannis a câştigat
concursul pentru cel mai sexy dintre prezidenţiabili... Pe de o parte o
caricatură de Mickey Mouse, pe de altă parte un Schwarzenegger de provincie,
mai aproape de publicitatea la o pastă de dinţi decât de domnul
Muşchi-Terminator şi fost guvernator al Californiei. În sfârşit, fiecare ţară
generează ce material uman poate, şi nu acela pe care pretinde că-l vrea.
Francezii au dat lumii o altă marionetă, Hollande-Flamby, nu este foarte
glorios fiindcă noi nu suntem foarte glorioşi. Oricum, aceasta nu are decât o
importanţă relativă pentru ceea ce a devenit România după decembrie 1989, o
colonie a Washingtonului şi Bruxellesului, politica sa este de acum hotărâtă de
către Departamentul de Stat şi FMI în privinţa marilor opţiuni
politico-economice, iar de Bruxelles în privinţa jandarmeriei cotidiene.
În schimb, ceea ce apare
astăzi în lumina cea mai crudă şi mai violentă este discursul pseudoelitelor,
ceea ce numesc lumpenul intelighenţiei, un discurs dezlănţuit graţie
binecuvântării pe care i-au acordat-o „telectualii” în vogă de 25 de ani,
discurs al rasismului de clasă. Dar altminteri se înşeală cei care vorbesc
despre fascism în legătură cu remarcile lui HRP sau Mândruţă şi ai atâtor
altora. Fascismul este fundamental etnicist şi rasist, iar discursul lor nu
este aşa. Nu i-am auzit niciodată să critice liberalismul de şantaj al UDMR,
politica proprietarilor sau antreprenorilor unguri bogaţi, politica băncilor
ungare în Transilvania, retrocedările scandaloase acordate fostelor instituţii
sau personalităţi maghiare, precum Palatul Bánffy, care adăpostea Muzeul de
arte frumoase din Cluj. Este ca şi cum cu ocazia Restauraţiei în Franţa, după
Napoleon, Ludovic al XVIII-lea ar fi dat înapoi toate palatele vechilor familii
nobiliare. Monarhia le-a despăgubit cu cea ce s-a numit „miliardul
emigranţilor”. Nici Ungaria, nici Republica cehă n-au îndrăznit o asemenea
politică a deposedării de valori imobiliare devenite de mult patrimoniu al
naţiunii.
Discursul urii s-a
generalizat contra persoanelor în vârstă trăind din pensii mici, contra
oamenilor săraci de la sate, din oraşele mici, din cartierele abandonate ale
oraşelor mari, contra evacuaţilor obligaţi să vieţuiască în stradă, iar în
completare ura deversată asupra tinerilor care au devenit conştienţi că mai
mult de 50% din populaţia românească nu mănâncă atunci când îi este foame,
asemenea discursuri nu sunt nimic altceva decât discursuri de clasă care împroaşcă
această ură binecunoscută a burgheziei şi a oamenilor săi de încredere faţă de
clasele periculoase. Citind consideraţiile lui HRP, ale celor de la
Înliniedreaptă, ale lui Tismăneanu şi ale multor altor corifei ai
liberalismului economic cel mai dur (corifei care sunt în cea mai mare parte
funcţionari sau angajaţi figurând pe statele de plată ale banului pubic ori
semipublic), parcă aud cuvintele versaillezilor pregătiţi să-i înfrunte pe comunarzi
să să-i extermine pe toţi, şi anume că o făceau fără nici o stare sufletească.
Totuşi, ceea ce conferă un
ton singular acestui discurs în România este că-l promovează nu aceia care ar
mai putea supravieţui încă din vechea aristocraţie românească, un Paleologu
spre exemplu, al cărui stil distins şi oarecum trufaş îl apreciez. Acest
discurs al urii de clasă îl ţin parveniţii postcomunismului, care sunt în cea
mai mare parte fie privilegiaţii anilor ceauşişti, fie copiii acestor
privilegiaţi. Fostele-noile elite, „ciocoii noi” postmoderni ai căror bunici
trăiseră la curul vacilor şi pe care regimul comunist îi promovase prioritar
(dosarele bune), ai căror părinţi nu s-au remarcat ca disidenţi înarmaţi cu un
curaj neîmblânzit, ci s-au comportat mai curând ca suflete netulburate în
laşitatea lor, supuşi dictatelor PCR, cei care rezistau din dormitorul lor sub
plapumă sau din bucătărie între ciorbă şi tocăniţă, sau chiar disidenţii cu
burse de studii în Republica Fedrală Germania şi care scriau scrisori de o
cuminţenie slugarnică pentru a cere iertare şefului când îşi luaseră din
întâmplare vreo libertate de la linia culturală oficială, cei care şi-au
obţinut diplomele în România comunistă şi care, după decembrie 1989, urlă că
România comunistă nu a fost decât un deşert cultural. Dacă ar fi fost cinstiţi
în discursul lor, ar fi trebuit să-şi reînceapă studiile şi să-şi ia din nou
diplomele în străinătate, în universităţi a căror calitate e recunoscută de
secole câteodată. Întreaga falsitate a oamenilor care cheamă la ură de clasă se
măsoară aşadar prin aceea că de fapt ei se tem îngrozitor ca o generaţie tânără
ce nu a cunoscut comunismul, pentru care ţara se rezumă în prezent la „No
future” în afara emigraţiei, să nu le spună public: „Sunteţi impostori, plecaţi!
Regele e gol, nu există în principiu nimic care l-ar putea proteja de mânia
populară”. Se ştie, de la Freud încoace, că nu se poate produce negare în
permanenţă, într-o zi vine momentul a ceea ce a fost refulat, iar atunci,
uneori, acest lucru face rău.
Claude Karnoouh, Bucureşti, 25 noiembrie 2014 traducerea Alexandru Mamina...
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire